JohannaKeinnen

Arvosanat ovat merkityksettömiä

Kun sain tietää, että numerollinen arvostelu loppui ja se tilalle tuli suorittamismerkintä, olin ihmeissäni ja ehkä hieman vihainen. En saisi enää hienoja numeroita todistukseeni. Mitä järkeä minun olisi opiskella aiheita, jos saisin rimaa hipoen saman arvosanan kuin täysillä pisteillä? Olen lapsesta asti ollut numeroaddikti. Pidin todistuksesta, jossa oli järjestelmällisesti numerot. Suosikkinumeroitani olivat 9 ja 10, mutta minulla ei ollut mitään numeroa 8 vastaan. Se, että saisin todistuksestani järjestelmällisen kauniin, motivoi minua kaikessa paljon enemmän kuin se, että sisäistäisin ulkoa opettelemani asiat.

Iän myötä, ja alettuani tiedostamaan erityispiirteeni, aloin välittämään enemmän tiedosta kuin siitä saatavasta numerosta. Aloin tutustua enemmän muiden ihmisten ajatusmaailmaan ja olin kiinnostunut kaikkien ajatuksista. Olin huomannut, etteivät tuntemani ihmiset ajatelleet ollenkaan samalla tavalla kuin minä, joten halusin selvittää miten he ajattelivat. Kenties muut näkivät minut sosiaalisena, itse näin itseni tiedonhaluisena.

Huomasin myös, etteivät aikanaan ulkoa opettelemani asiat jääneet mieleeni. En muistanut mitään aiheista, jotka eivät kiinnostaneet minua. Tuntui kuin aivoni olisivat olleet liian täynnä turhaa tietoa, eikä sinne mahtunut enää mitään uutta. Asioiden muistamisesta tuli minulle hyvin vaikeaa.

Ihmisyys, inhimillisyys ja tasa-arvoisuus ovat minulle tärkeitä aiheita. Aiheet kiinnostavat minua ja vatvon niitä usein. Pääni meinaa räjähtää, kun luen ihmisten kirjoittelevan toisistaan vihapuheita. Rasistien ja suvakkien riitoja. Fasistien ja viherpiipertäjien riitoja. Yleisesti ottaen noissa riidoissa keskitytään jankkaamaan jotakin päämäärää, haukkumaan jotakin yksittäisen repliikin ilmaissutta ihmistä. Vähän sama, kuin minä hankkisin todistukseeni fysiikasta numeron 9, vain siksi että minä haluan fysiikasta arvosanaksi 9. Aika suppea määränpää.

Se, ettei kouluissa jaella arvosanoja, vaan suorituksia, on todella hyvä juttu. Se ei vain tarjoa tasa-arvoista lähtökohtaa kaikille jatko-opiskelupaikan valinnassa, vaan edesauttaa kaltaisiani, niin merkityksettömään asiaan kuin arvosanaan keskittyneitä, keskittymään enemmän asioihin joista on aidosti kiinnostuneita ja näinollen valitsemaan paremmin itseään kiinnostavan jatko-opiskelupaikan. Arvosanattomuus on hieno koulutuksellinen edistysaskel.

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

Toimituksen poiminnat